Melkveehouders zijn vaker online. Om het nieuws te volgen, om administratieve zaken te verzorgen, maar ook om contacten te onderhouden met dealers of online zaken te doen. Steeds meer bedrijven spelen hier met webshops op in.
Melkveehouders begeven zich alsmaar vaker op internet en maken meer en meer gebruik van smartphones en tablets. Ook het gebruik van social media neemt toe. Dat blijkt uit het Communicatieonderzoek 2019 van agrimarketing- en onderzoeksbureau AgriDirect. Daaraan namen 776 boeren deel, waaronder 399 melkveehouders. ‘Dit communicatieonderzoek hebben we de afgelopen jaren meerdere malen gedaan. Boeren zijn vaker online te vinden. Dat is een duidelijke trend’, zo licht Tom Vossen namens AgriDirect toe.
Het overgrote deel van de bevraagde melkveehouders is dagelijks één of meerdere keren online actief en ontvangt e-mailnieuwsbrieven. ‘Steeds meer melkveehouders zijn ook actief op social media, inmiddels gaat het om de helft van het aantal respondenten’, vertelt Vossen.
Melkveehouders gebruiken social media niet alleen om het agrarische nieuws te volgen, zo zegt Vossen. ‘Heel veel melkveehouders gebruiken social media ook om product- en machinenieuws te volgen en contact te onderhouden met dealers, handelaren en fabrikanten. Ik verwacht dat dit de komende jaren alleen maar toeneemt.’
AgriDirect heeft geen cijfers paraat over het online-koopgedrag van melkveehouders. ‘Dat hebben we niet opgenomen in ons onderzoek. Maar logischerwijs kun je de conclusie wel zo’n beetje trekken dat ook het online-koopgedrag toeneemt. We zien in ieder geval wel dat melkveehouders op internet op zoek gaan naar producten en zich oriënteren.’
Veel online aankopen
Prosu Databased Marketing bevroeg dit jaar 150 melkveehouders naar hun internetgebruik en online aankopen. Meer dan de helft (58%) van het aantal melkveehouders gaf aan enkele keren per jaar een online bestelling te doen, 28 procent van de respondenten plaatst maandelijks een online bestelling en 14 procent koopt wekelijks op het internet. De groep melkveehouders die enkele keren per jaar iets online bestelt is 11 procent groter dan in 2019, zo becijferde Prosu.
14% van de melkveehouders koopt wekelijks online
Meer dan de helft van de melkveehouders (56%) bezoeken regelmatig de websites van hun belangrijkste leveranciers. Bijna de helft (43%) van het aantal respondenten vindt online oriëntatie onmisbaar in het aankoopproces.
Melkveehouders bestellen online vooral producten op het gebied van diervoeding (29%), diergezondheid (24%) en bedrijfskleding (21%), zo zien ze bij Prosu. ‘Van de bevraagde melkveehouders heeft 3 procent wel eens een online bestelling van meer dan € 10.000 gedaan’, aldus Marloes Koops van Prosu.
Kennis van zaken
De webshop Mesttechniek.nl is een speler op de geschetste trend inspeelt. ‘We zijn ruim een jaar geleden gestart en het loopt boven verwachting’, zegt Jaap Veenstra namens de webshop. ‘Het aantal bestellingen steeg in een jaar tijd van enkele transacties per week naar meerdere verzendingen per dag.’ De webshop is hoofdzakelijk gericht op alles wat met mest te maken heeft. Er zijn onder meer allerhande afsluiters, koppelingen en slangen verkrijgbaar. ‘Wij hebben verstand van stront, om het maar even plat te zeggen’, vertelt Veenstra lachend.
Mesttechniek.nl is als webshop verbonden aan PAS Mestopslag. Dat biedt veel voordelen, zo zegt Veenstra. ‘Online is de prijs leidend. Maar naast de lage prijzen maken wij vooral met productkennis en service het verschil.’
Veenstra – die een achtergrond heeft in de internetwereld – merkt dat de webshop steeds drukker wordt bezocht. ‘In de eerste vier maanden van 2020 is onze omzet al verdrievoudigd ten opzichte van heel 2019. We hebben onze webshop ook uitgebreid met toebehoren voor watertechniek en beregening. Die producten zijn tijdens dit droge voorjaar ook erg in trek.’
Volgens Veenstra heeft de coronacrisis niet direct invloed op het aantal bestellingen. Vanwege drukte bij andere webshops komt het wel wat vaker voor dat bestellingen met enige vertraging worden afgeleverd.