Bij de vraag ‘of hij een goede coach is’, kan Jan Derck van Karnebeek een glunderde lach niet onderdrukken. ‘Coachen is een goede vergelijking met wat ik doe bij FrieslandCampina. Ik heb goede spelers in de onderneming en als die allemaal hun rol goed invullen dan winnen we.’
Coach, danwel CEO, Van Karnebeek, had alle rederen te glunderen op de dag van de presentatie van de jaarcijfers 2024. Na een belabberd voorgaand jaar, waarbij fors verlies werd geleden; ingeteerd werd op de reserves en de leden naar een nabetaling konden fluiten, hangt de vlag er nu heel anders bij.
FrieslandCampina kijkt terug op een jaar waarin € 321 netto winst werd gemaakt. Daarvan is de € 109 miljoen die nodig is om de nabetaling van € 1,21 per 100 kilo melk te betalen, al afgetrokken. Een prachtig contrast met 2023 waarin € 149 miljoen werd geleden.
Eindelijk winst in Duitsland
Het verschil werd niet behaald door meer omzet. Die daalde met 1,1% naar € 12,9 miljard. Maar bijna over de hele linie was het bedrijf vele malen meer winstgevend. Zo werd voor het eerst in jaren winst gemaakt op de Duitse markt. Financieel topman Hans Janssen lichtte toe dat de verliesgevende delen weggesneden waren én dat RFC beter weet in te spelen op de wensen van grote retailers als Aldi en Lidl in de Duitse markt.
Een andere meevaller kwam vanuit China waar meer kinderen geboren werden. Dat 2024 ‘Het jaar van de draak’ was, had hier waarschijnlijk invloed op, lichtte Van Karnebeek toe. Hoe dan ook, het merk Friso groeide volgens hem inmiddels uit als het grootste buitenlandse kindervoedingmerk in China. De CEO noemt dat een knappe prestatie en dat is het ook.
Minder kosten en model aangepast
Er zijn echter nog twee redenen waarom RFC in 2024 duidelijk beter presteerde. De meest directe en aantoonbare reden is dat de kosten fors lager kwamen te liggen. Belangrijke reden daarvoor zijn de eerder ingezette reorganisatie en daarmee minder arbeidskrachten. Vorige jaar drukte de afboeking daarvan zwaar op het resultaat, dit jaar is dat veel minder het geval.
Een andere reden ligt dichter bij de rol van Van Karnebeek als ‘coach’ binnen de onderneming. Hij hamert er continu op dat er binnen de zeven business-units veel vrijheid is om de routes is om te ondernemen: ‘We hebben ons model zo aangepast dat het management korter op de markt zit en meer ondernemersvrijheid heeft’, zei Van Karnebeek hierover afgelopen najaar reeds en hij herhaalde dat bij de presentatie van de jaarcijfers 2024.
‘RFC doet het beter dan veel anderen’
Van Karnebeek voegde er in zijn presentatie aan toe dat zelfs durft te stellen het beter te doen dat de meeste concullega’s in de markt. Bij een navraag naar die opmerking licht hij toe: ‘Het klimaat in Nederland is voor koeien echt top en dat benutten onze boeren, en daarmee wij, ook. Daarnaast zijn staan onze boeren er voor open om kennis met elkaar te delen. Dat helpt hen en ons echt verder. Het voordeel van inzet op duurzaamheid, onder andere met een instrument als de Kringloopwijzer, helpt ons echt verder en dat werpt z’n vruchten af. Met onze schaal van ruim 9.000 boeren in een coöperatie, die voelen dat ze het samen doen, hebben wij een extra kracht die ook wordt benut.’
Een winnende coach heeft altijd gelijk en dat geldt dus ook voor Van Karnebeek. Tegelijkertijd deden zijn woorden terugdenken aan toenmalig topman Roelof Joosten die in 2015 de concurrentie zelfs openlijk uitdaagde de resultaten van RFC te benaderen.
Zover gaat Van Karnebaak niet. Bovendien werkt zijn enthousiasme aanstekelijk. Het bedient Neerlands grootste zuivelcoöperatie van een soort branie en zelfvertrouwen dat we jarenlang gemist hebben. Tegelijkertijd maakt één goed jaar nog geen langdurige zomer voor de onderneming en de leden. Als Van Karnebeek er komend jaar opnieuw voor zorgt een sterk positief resultaat neer te zetten, komt hij ook echt in aanmerking voor het predicaat topcoach.