Met de opkomst van het robotmelken, is ook de vraag naar servicemonteurs toegenomen. De vacatures daarvoor worden echter moeizaam ingevuld. Mitchell Calis (24) is servicemonteur bij Lely Center Bunschoten en verbaast zich daarover. ‘Voor wie van het boerenleven en techniek houdt, is dit werk de ideale combinatie.’
Mitchell Calis volgde eerder een opleiding tot loodgieter, maar twijfelde of in dat vak zijn toekomst lag. ‘Via mijn buurman, die melkveehouder is en met twee A4-melkrobots werkt, hoorde ik dat Lely op zoek was naar servicemonteurs. Op zaterdag hielp ik hem vaak. Tijdens een onderhoudsbeurt aan de robots liep ik eens met een servicemonteur mee. Ik vond het meteen leuk. Zo is het balletje gaan rollen. Tijdens mijn opleiding had ik nooit bedacht dat ik later dit werk zou doen.’
Calis volgde bij Lely eerst een uitgebreide interne opleiding voor nieuwe servicemonteurs. Daarbij hoorde een uitgebreide cursus in de fabriek in Maassluis. ‘Maar zoals in zoveel beroepen leer je het meest in de praktijk. Als jonge servicemonteur ga je in eerste instantie met een collega op pad. Als dat allemaal goed gaat, mag je in je eentje de boer op.’
Storingsdienst geen probleem
De jonge monteur koestert al langer een voorliefde voor techniek en gaat graag een uitdaging aan. Storingsdiensten noemt hij om die reden ook geen probleem, maar juist leuk. ‘Een probleem oplossen is dankbaar werk. Zeker als de klant tevreden is.’ Iedere dag is anders, stelt hij. ‘Ik kom op heel veel bedrijven en vermaak me best. Mijn werkgebied is redelijk groot, van Zuid-Holland tot en met Flevoland. Aan kilometers maken ontbreekt het niet’, vult hij lachend aan.
‘Problemen oplossen is dankbaar werk’
Als servicemonteur houdt Calis zich veel bezig met onderhoudswerk aan melkrobots. Periodiek onderhoud wordt altijd vooraf ingepland. Twee dagen voordat Calis langsgaat, belt hij altijd nog even met de boer. ‘Zo zorg ik ervoor dat ik mezelf goed voorbereid.’
Hij schetst op een werkdag het onderhoudswerk aan twee melkrobots te doen. ‘Op sommige dagen hou ik me echter louter bezig met wat kleinere klussen. Dan bezoek ik meerdere bedrijven op een dag. Een enkele keer komt het voor dat ik ’s nachts op pad moet, maar gelukkig kan ik veel storingen al telefonisch oplossen.’
Verrassingen uitsluiten
Voor verrassingen komt de jonge servicemonteur naar eigen zeggen niet vaak meer te staan. ‘Dit is wel echt een vak waarbij ervaring goed van pas komt. Inmiddels ken ik de melkrobots door en door. Ik weet precies waar alle alarmen voor dienen. Tijdens de periodieke onderhoudswerkzaamheden lopen we een lijst met slijtdelen langs. Zo proberen we storingen voor te blijven. Het kan een keer gebeuren dat een terugslagklep open blijft staan of dat een vacuümpomp vast blijft zitten. Doordat we op afstand mee kunnen kijken, lukt het altijd om dat soort dingen telefonisch op te lossen.’
Calis vertelt daarbij dat wanneer het hem onverhoopt een keer op locatie niet lukt om de oplossing te vinden, hij altijd nog wel een back-up heeft om op terug te kunnen vallen.
Prachtige baan
Dat de vacatures voor het vak van servicemonteur soms lastig in te vullen zijn, begrijpt de jonge ervaringsdeskundige dan eigenlijk ook niet zo goed. ‘Ik weet dat er steeds minder mensen zijn die met hun handen willen werken. En in dit werk hou je misschien geen schone handen, maar ik vind dit een prachtige baan. Ik heb affiniteit met het boerenleven en houd van techniek. In mijn werk als servicemonteur komt dat heel mooi terug. Het is juist die combinatie die deze baan aantrekkelijk maakt.’